Go to content
Patiënten Professionals
NVvO
Foto tandarts die in mond kijkt

Alles over het schoonmaken van jouw beugel

Het schoon houden van een beugel vergt discipline. Echter is het heel belangrijk om jouw beugel goed schoon te maken en dit steeds bij te houden.

Beugel schoonmaken

Hoe maak je een beugel schoon?

Het is erg belangrijk om jouw beugel goed schoon te houden, dit vanwege de bacteriën die zich verzamelen op en rondom de beugel. Dit zijn dezelfde bacteriën die ook op je tanden zitten en daar gaatjes veroorzaken. En aangezien je je tanden ook schoonmaakt moet dit met een beugel ook. Maar hoe maak je je beugel schoon? Want elk type beugel heeft een andere manier van schoonmaken, lees er hier alles over.

Blokbeugel schoonmaken

Zoals al eerder benoemd is het schoonmaken van een beugel erg belangrijk, dit geldt ook zeker voor de blokbeugel.

Een blokbeugel is uitneembaar, daarom is deze beugel relatief makkelijk schoon te maken. Iedere keer als je je tanden poetst dan neem je eerst de beugel uit. Je poetst je tanden zonder dat je de beugel in je mond hebt. Daarna maak je je beugel schoon net als je tanden: met een tandenborstel en tandpasta.

Het kan gebeuren dat er na een tijdje witte aanslag op je blokbeugel komt die je niet meer makkelijk kan wegpoetsen. Dit is opgedroogde en hard geworden plak. Plak zijn bacterien in hun eigen bacterie poep. Eigenlijk is het de bedoeling dat je de plak al wegpoetst als het nog zacht is. Maar soms is dat niet helemaal goed gelukt. De plak is hard geworden. We noemen het dan tandsteen.

Als er witte aanslag op de beugel komt die je niet meer weg kan poetsen dan helpt het om de beugel enige uren in azijn te laten weken en dan weer goed te poetsen. In azijn lost het aangekoekte witte tandsteen op.

Buitenboordbeugel schoonmaken

De buitenboordbeugel kun je prima schoonmaken met een tandenborstel en daarna afspoelen onder de kraan. Zoals je hebt kunnen lezen moet elke beugel op een andere manier schoongemaakt worden.

Weet je na het lezen nog steeds niet precies hoe je jouw beugel schoon moeten maken? Neem contact op met jouw orthodontist en hij/zij zal je opnieuw alles uitleggen over het schoonmaken van je beugel.

De orthodontist bezorgt
je een mooie glimlach

Onzichtbare beugel schoonmaken

Het schoonmaken van een onzichtbare beugel is niet ingewikkeld. Maak de beugel schoon door middel van poetsen met tandpasta. Doordat de beugel gemiddeld meer dan 20 uur per dag gedragen moet worden komen er allerlei bacteriën op en in de beugel terecht. Het is dus écht belangrijk om de onzichtbare beugel schoon te maken, op de juiste manier, elke dag!

Foto tandenborstel en stokers met aligners

Slotjesbeugel schoonmaken

Het schoonmaken van een slotjesbeugel is niet veel anders dan het schoonmaken van je tanden. Poets na de maaltijden en voor je naar bed gaat met de elektrische tandenborstel rondom de beugel. Gebruik tandpasta voor volwassenen met fluoride. Zet de tandenborstel schuin tegen de slotjes en begin te poetsen. Vergeet niet alle hoekjes te poetsen, deze worden vaak vergeten. Naast het poetsen van je beugel kan je ook gebruik maken van een rager. Een rager, ook wel spiraalborstel genoemd, is een hele kleine borstel waarmee je tussen je beugel en tanden kunt om het schoon te maken. Ragers zijn te koop bij de drogist en vind je in het vak bij de tandenborstels en tandpasta.

Waar ben je naar op zoek?

Begin met typen om te zoeken naar content.