Wat is een beugel?

Een beugel wordt gebruikt om scheve tanden recht te zetten, en om een afwijkende kaakstand te corrigeren. Er zijn meerdere soorten beugels, verdeeld in uitneembare beugels en vaste beugels. Het grote verschil tussen deze 2 groepen is het wel of niet zelf in en uit kunnen doen van de beugel door de patiƫnt. Een voorbeeld van een vaste beugel is de blokjesbeugel; ook wel brackets, sterretjes, knopjes of slotjesbeugel genoemd. Voorbeelden van uitneembare beugels zijn een buitenbeugel, een activator maar ook de steeds populairder wordende zogenaamde onzichtbare beugels, oftewel clear aligners (bijvoorbeeld van het merk Invisalign).

Het ontstaan van scheve tanden kan verschillende oorzaken hebben. Dit kunnen aangeboren aandoeningen zijn maar het kan ook niet-aangeboren zijn. Een aantal voorbeelden van aangeboren aandoeningen:

• Onvoldoende, of juist te veel ruimte hebben in de kaken: de tanden hebben te weinig ruimte waardoor ze over elkaar heen kunnen schuiven. Bij te veel ruimte ontstaan er spleten tussen de tanden.
  • Een overbeet: de boventanden komen ver over de ondertanden heen.
  • Groeiachterstand van een van de kaken: de onderkaak groeit sneller dan de bovenkaak of andersom.
  • Plaatsgebrek in het gebit: er is te weinig plek voor alle tanden waardoor een aantal tanden scheef kunnen doorkomen.

Niet-aangeboren aandoeningen:

• Valpartij: als tanden door een valpartij uitvallen, dan kunnen de andere tanden gaan schuiven waardoor de blijvende tanden geen ruimte hebben.
  • Duimen: vooruitstekende tanden kunnen het gevolg van duimzuigen zijn.

Heb je nog een vraag over wat een beugel is of een andere vraag? Mail naar: info@orthodontist.nl of vul het contactformulier in.

Naam:

Vraag/opmerking: